Storingen en problemen.
Opti-myst waterdamp haarden:
Toestel valt na ca.20 sec. volledig uit of start helemaal niet op.
De haard valt uit of start even op en valt vervolgens uit. Na enkele seconden zal de haard meestal weer aangaan. Maar vervolgens schakkeld hij zich weer uit.
De verdamper / transducer is versleten of defect. De verdamper in een Waterdamp haard is een verbruiks artikel. Deze gaat gemiddeld 2 jaar mee. Dit is afhankelijk van gebruik en onderhoud.
Het beste is om de verdamper 1x per maand schoon te maken. Dit doet u door de verdamper goed schoon te maken onder de kraan met een borsteltje. Als u de haard voor lange tijd niet gebruikt (bv zomer maanden). Dan is het verstandig de transducer schoon en droog weg te leggen.
Faber / Dimplex geeft 1/2 jaar garantie op verdampers.
2 soorten. Heeft u een blauwe watertank. Dat heeft een de grijze verdamper. zgn sump. Zie afbeelding.
Heeft u een oranje watertank. Dan heeft u een zilver kleur kogeltje de zgn transducer.
Toestel geeft te weinig waterdamp:
-1- De verdamper is versleten. Deze zal dan gaan pruttelen. Of helemaal niets doen en het toestel gaat helemaal uit.
-2- Waterpeil is te laag. Het zwarte bolletje dient 1 a 2 cm onder water te staan.
-2- Als u toestel weinig of geen vlammen geeft. En de transducer produceert wel veel rook. Dit kunt u controleren door de haard aan te zetten, zonder de container en uitlaat.
Je kijkt dan regel recht op het water. Als hier voldoende waterdamp wordt geproduceerd. Dan krijgt de haard onvoldoende lucht vanuit de onderkant. De haard heeft beluchting nodig. Vaak is dit 100cm2. Als de haard niet genoeg lucht kan aanzuigen, dan zal de waterdamp niet voldoende opstijgen.
Om te testen als de haard voldoende ventilatie heeft, kunt u de haard uit de ombouw halen, en even op de tafel zetten en dan aanzetten. Krijg je dan wel voldoende vlammen. Dan dient daar extra ventilatie gemaakt te worden.
Bekijk hier hoe een verdamper te vervangen. Klik hier
Daar zijn 3 soorten verdampers.:
1. Zilver kleurig kogeltje. Deze zit in haard met een oranje water container. Transducer
2. Een sump M. De grijze unit met links een connector. Deze haarden hebben een blauwe water container:
3. Een sump L. Deze is gelijk aan de Sump M. Maar is geschikt voor haarden met 8 lampen.
Cassette 500 & 1000 series
LED lampen knipperen of afstandsbediening reageert niet. De stekker van de blue-tooth ontvanger zit niet volledig in de cassette. Zorg er voor dat deze stekker volledig
in het toestel gestoken zit. U hoort 3 klikjes. Vaak zit deze stekker niet volledig in het toestel.
-Afstandsbediening werkt niet. De kabel van de blue-tooth ontvanger is niet of niet volledig ingeplugd.
-Er komt geen waterdamp: De vlotter zit aan de bovenkant vast, deze naar beneden drukken.
LED Wandhaarden:
Toestel resoneert / trilt
Het toestel staat niet in balans of is geplaatst in een houten nis. Zorg er voor dat de haard niet direct contact maakt met de vloer of de nis. Oplossing: Plaats vilt
onder het toestel.
Toestel maakt ronkend geluid.
Ophang rubbers van de vlamstaaf te droog. Waardoor de vlamstaaf gaat bibberen en resoneren in de kast. Oplossing: invetten van de rubbers. Deze zit in het midden, en links van de haard. Deksel aan de onderkant los schroeven en opliften. U bent direct bij de ronde rubbers. Deze goed met vet (vaseline) insmeren. Dit dient minimaal
om de 2 jaar worden gedaan. Ter verkoming van geluid en uitdrogen van de rubberen ring.
Toestel geeft tikkend geluid.
-1- Vlamstaaf krom. Deze loopt dan aan. (komt zelde voor, alleen als de haard lange tijd niet gebruikt is.
-2- Ophang rubber van de vlamstaaf droog. Dit komt na 5 jaar voor.
-2- Lagertje kapot van de motor. (motortje dient vervangen te worden, vraag bij ons een nieuw motortje aan.
vervangen van het motortje is heel eenvoudig. Bij het aanvragen van een nieuw vlamstaaf motortje, altijd het model / type nummer vermelden. Dit is de meest voor de hand liggende oorzaak.
Haard gaat opeens aan.
Een programma is ingesteld. Wis het programma. Gebruik de knop terug, om de timer van een bepaalde dag te wissen. Als je de hele week wist. Dan zal het toestel niet meer automatisch aan of uit springen.
Verwarming doet niets meer.
Alle haarden die voorzien zijn van verwarming, hebben roosters achter op de haard en boven op de haard. Dit is voor de ventilatie. Je moet minimaal 30cm vrij laten boven de haard. Zie de gebruiksaanwijzing, Is dit niet het geval, dan zal de haard overhit raken na verloop van tijd, en dan zal de PCB board door branden. Er dient dan een nieuw PCB board in de haard geplaatst te worden. Alleen voordat je dit doet, dien je wel voor te zorgen dat de haard voldoende lucht aan kan zuigen vanaf de achterzijde. Anders loop je na korte tijd weer tegen hetzelfde probleem. PCB board kunnen wij bestellen van elk merk en type. Prijs weten, stuur een mail met daarin het merk en type van de haard. U ontvangt dan de prijs van een nieuw PCB board.
Afstandsbediening reageert niet of slecht:
De afstandsbediening moet echt heel gericht gebruikt worden.
Ze hebben nl het zend vermogen veel minder gemaakt, dit omdat het soms voorkomt dat een afstandsbediening van een haard op een tv stoort.
Met als achter liggende gedachte, dat de afstandsbediening van de haard veel minder wordt gebruikt dan van de tv.
Kan niet koppelen met Wi-Fi.
De afstandsbediening wordt niet goed op de ontvanger gericht. het goed richten is van zeer groot belang
Uw tablet of telefoon zit op het 5Ghz. netwerk. U dient over te schakkelen naar het 2.4Ghz netwerk. Het 2.4 Ghz kan ook uitgeschakeld staan in uw router / modem. Bekijk uw instellingen op het device of de router. Momenteel werkt de Modern Fires App niet in de appstore. Hier wordt volgens de leverancier aan gewerkt. Advies: Check de app store later nog eens.
App werkt niet:
Momenteel ondervindt Modern Fires een storing met de App. Hier wordt aan gewerkt. Wij weten niet wanneer dit software probleem is verholpen. Hou de app store in de gaten.
Staat uw storing niet op deze pagina. Stuur ons dan een email naar Service@haardjesland.nl . Wij zullen u verder helpen.
Toestel toont echt een mankement.
Het kan misschien een keertje voorkomen, dat het toestel om wat voor reden dan ook echt defect is.
Als de haard nog in de garantie periode zit. Dan wordt dit kosteloos opgelost.
Het apparaat dient altijd bij ons terug te komen. We beoordelen vervolgens het defect en kijken als we de storing kunnen lossen. Lukt dit niet, dan wordt de haard opgeruild (mits deze in goede staat verkeerd.)
Hoe komt de haard bij ons. Als u de doos nog heeft, dan kunnen we de haard laten ophalen door een transport bedrijf. Heeft u de doos niet meer, en u kunt deze ook niet zo verpakken, dat deze door een transporteur afgehaald kan worden. Dan dient u de haard bij ons af te leveren.
LET OP: Defecten, technische vragen worden via een speciale afdeling afgehandeld. U kunt hiervoor niet naar de winkel komen.